اهمیت انتخاب کفپوش مناسب برای فضای نشیمن تا حدی است که گاهی بار زیبایی فضا بیشتر بر دوش کفپوش سنگینی می کند. کفپوش های مختلف با جنس و رنگ متفاوتی که دارند جلوه فضا را به اسانی متحول می کنند.

کفپوش چوبی


چوب ماهیتی گرم و احساسی راحت دارد و از این رو کفپوش چوبی یکی از پرطرفدارترین انواع کفپوش به شمار می رود که راحتی و گرمای آن معمولاً با وجود قالیچه منطقه ای تکمیل و چند برابر می شود. کفپوش های چوبی با مرغوبیت بالا گاهی به صورت عریان و بدون پوشش تکمیلی رها شده و جلوه ای بسیار شیک و با شکوه به دکوراسیون القا می کنند. قیمت کفپوش های چوبی با توجه به کیفیت و نوع چوب متغیر است و چوب طبیعی تر با کیفیت بالاتر از قیمت بیشتری برخوردار است و هرچه از میزان خلوص و کیفیت کفپوش چوبی کم شود قیمت آن نیز کاسته می شود. کفپوش های چوبی معمولاً روی زمینه سیمانی و بتنی به راحتی نصب می شوند. اما اگر قرار باشد کفپوش چوبی در طبقاتی از ساختمان که مستقیم روی زمین قرار می گیرند مورد استفاده قرار گیرد باید قبل از نصب کفپوش چوبی زمینه با لایه ای عایق و ضدر رطوبت زیر سازی شود.

کفپوش چوبی گاهی جلوه ای طبیعی داشته و گره ها و رگه های طبیعی آن قابل رویت است که همین امر سبب وجود ترکیب رنگی طبیعی در این کفپوش می شود. اما نوع دیگری از کفپوش چوبی هم به صورت رنگ شده با جلوه ای یکدست وجود دارد. کفپوش های چوبی به نگهداری نیاز دارند و پس از نصب باید سطح کفپوش با استفاده از روغن و واکس مخصوص پولیش شود تا هم جلوه زیبا و با شکوهاولیه آن حفظ شود و هم از آسیب پذیری آن کاسته شود. البته باید در انتخاب روغن و واکس مخصوص دقت داشت زیرا برخی از روغن ها و واکس ها سبب غیر طبیعی شدن جلوه طبیعی این کفپوش زیبا می شوند.

لمینیت


کفپوش لمینیت جایگزین مناسبی برای کفپوش های چوبی به شمار می رود زیرا هم از لحاظ نگهداری و هم از احاظ نصب کار را ساده تر کرده و علاوه بر شباهتی که به کفپوش های چوبی دارد از قیمت مناسب تری نسبت به آن ها نیز برخوردار است. لمینیت ها کفپوش هایی هستند که از کامپوزیت، تخته سه لایی یا ام دی اف با روکش نازکی از چوب ساخته می شوند و روی آن لایه ای محافظ کشیده می شود. لمینیت روی هر نوع سطحی قابل نصب است.

کفپوش های پلاستیکی


با وجود کفپوش های پلاستیکی می توانید پوششی مات، نرم و با رنگی ساده در دکوراسیون فضایی مینیمال داشته باشید. این نوع کفپوش کمی گران است و به راحتی لک می شود. این نوع کفپوش به صورت ساده در رنگ های مختلف در قالب کاشی یا ورقه های بزرگ تر موجود است و اگر توسط فردی حرفه ای نصب شود به جلوه ای بهتر خواهد رسید.

لینولئوم

کفپوش های لینولئوم از ترکیب مواد طبیعی از قبیل چوب، آرد، بذر کتان، رزین طبیعی، رنگ دانه ( که رنگ های متنوعی را به کفپوش می دهد) و ... ساخته می شود. کفپوش لینولئوم را می توان با هر طرح و الگویی برش داده و نصب کرد. اما اگر بخواهید آن را به صورت حرفه ای نصب کرده و ظریف کاری های لازم را برای آن انجام دهید، این کپوش تا حدی گران است.

وینیل


کفپوش های وینیل با کیفیت مرغوب از کفپوش های گران به شمار می روند و در سبک ها و جلوه های متنوعی از جمله مرمر نما، آجرنما، سنگ نما، و ... موجود هستند. کفپوش های وینیل به صورت کاشی و ورقه ای وجود دارند و باید روی زمینه ای مناسب و زیر سازی شده نصب شوند زیرا در غیر این صورت خیلی زود آسیب می بینند. کاشی های وینیل در رنگ های متنوع با قیمتی مناسبدر بازار موجود هستند که پشت آن ها حالتی چسبنده دارد و به راحتی نصب می شود. برای پوشش کف در فضاهای بزرگ با استفاده از کفپوش وینیل باید حتماً از انواع مرغوب این نوع کفپوش استفاده کرد تا مشکلی در کنار هم قرار گرفتن قطعات این کفپوش به شکل تراز و یکدست پیش نیاید. امروزه کفپوش های وینیل در طرح های شیک و جدیدی مانند وینیل های متالیک و وینیل هایی که روی آن ها تصویری چاپ می شود به تولید می رسند.

قالیچه

اگر عاشق کفپوش های عریان هستید اما مقداری با سختی و یردی آن ها مشکل دارید می توانید این مساله را با استفاده از قالیچه ای منطقه ای به عنوان کفپوش مکمل تعدیل و حل کنیدو بر گرما و راحتی فضا بیفزایید.

قالیچه هابا وترد کردن بافت و رنگ به دکوراسیون بر غنا و جذابیت دکوراسیون می افزایند و تاثیر شگفت انگیزی بر فضا میگذارند. قالیچه ها از لحاظ سبک دکوراسیون نیز می توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند. قالیچه ها در دو نوع قالیچه های سنتی با نقوشی اصیل و کلاسیک که به صورت دستی و ماشینی بافته می شوند و قالیچه های مدرن که به صورت ماشینی بافته می شوند و اغلب ساده و دارای طرح های مدرن هستند و سبکی کاملاً مدرن و معاصر دارند یافت می شوند.

موکت

موکت کفپوشی است گرم و نرم که به صورت دیوار به دیوار و سرتاسری کف را پوشش می دهد و به راحتی و گرمای فضا می افزاید. موکت نوعی عایق صوتی قوی هم برای فضا محسوب می شود و از این رو جنبه کاربردی موکت چیزی فراتر از یک کفپوش است. موکت در مقایسه با کفپوش های دیگر از قیمت مناسب تری برخوردار است. اگر چه در میان انواع مختلف موکت بنابر جنس الیاف قیمت ها متنوع و متفاوت هستند. موکت ها از لحاظ رنگ و طرح تنوع بسیار گسترده ای دارند. موکت هایی با رنگ ملایم و بدون طرح و ساده یا انواعی که طرحی خلوت دارند، زمانمی که در یک اتاق نشیمن به عنوان کفپوش استفاده می شود می توانند سبب وسعت بخشیدن به فضا شوند در حالی که موکت هایی با رنگ تیره و با طرحی شلوغ سبب کوچک تر به نظر رسیدن فضا خواهند شد.

کفپوش های طبیعی

کفپوش هایی از جنس سیسال، الیاف بامبو و کنف معمولاً به عنوان کفپوش های طبیعی شناخته می شوند. این نوع کفپوش ها رنگی خنثی دارند و در مجاورت دیوارهایی سفید با رنگی ملایم جلوه ای زیبا پیدا می کنند. بافت این کفپوش به طور کلی زیر و خشن است اما این مساله به هیچ عنوان آزار دهنده نیست. نگهداری کفپوش های طبیعی به صورت خوب و خوشایند اندکی دشوار است زیرا لکه هایی که روی این کفپوش ها ایجاد می شود به سادگی از بین نمی رود. البته مقاومت کفپوش های طبیعی جدید هنگام تولید در برابر لکه پذیری بالا برده می شود و از این رو می توانید کفپوش های طبیعی جدید را برای فضای خود در نظر بگیرید. البته قرار گرفتن و گیر کردن ذرات و دانه ها در داخل الیاف این نوع کفپوش از دیگر معایب آن به شمار می رود. با این حال به دلیل پرطرفدار بودن این نوع الیاف امروزه تولیدکنندگان دست به طراحی و تولید انواع جدیدی از این نوع کفپوش های طبیعی زده اند که این معایب به مقدار زیادی در آن ها از بین رفته باشد و با ترکیب این الیاف با الیاف طبیعی دیگر همچون پشم یا پنبه، بافت این نوع کفپوش تلطیف شده و رنگ های متنوعی از قبیل انواع سبز، آبی، طوسی و حتی قرمز با طرح راه راه آن طراحی و تولید شده است.